sobota 23. apríla 2016

Nekonečný príbeh pokračuje!

Autor: Michael Ende
Názov: Nekonečný príbeh
Originálny názov: Die undendliche Geschichte
Počet strán: 424
Vydavateľ:Ikar
Rok vydania: 2013
Jazyk: slovenský
Oficiálna anotácia: Rob, čo chceš - tak znie nápis na symbole neobmedzenej moci v krajine Fantázia. Skutočný význam tejto vety sa však Bastián dozvie až po dlhom a dobrodružnom hľadaní...
Dvanásťročný Bastián Baltazár Bux nie je v škole veľmi obľúbený, preto je často sám a najlepšie sa cíti medzi policami plnými kníh. Jedného dňa neodolá a z antikvariátu ukradne tajuplnú hrubú knihu so znakom dvojhlavého hada na obálke a s dvojfarebným písmom. Keď sa do nej začíta, kniha ho nečakane vtiahne do svojho deja a chlapec sa tak stane súčasťou napínavého príbehu. Dozvie sa, že krajine Fantázia a jej vládkyni, detskej kráľovnej, hrozí zánik. Kráľovná si na pomoc zavolá Atreja a poverí ho, aby sa spolu s drakom šťastia Falkom pokúsil zachrániť krajinu. Všetko však nasvedčuje tomu, že práve nešikovnému Bastiánovi, ktorý je v triede terčom posmechu, sa podarí odvrátiť zánik Fantázie a zachrániť jej podivuhodných obyvateľov.
Nekonečný príbeh preložili do viac ako 35 jazykov a predalo sa osem miliónov výtlačkov. Na motívy skvelej Endeho knihy nakrútil režisér Wolfgang Petersen roku 1984 rovnomenný film. Obľúbili si ho už celé generácie detí aj rodičov a dodnes rovnako uchvacuje malých aj veľkých divákov.

"´Chcete povedať, že vyschlo?´ vyzvedal Ykuk. 
´Nie, lebo potom by tam bolo vyschnuté jazero. Ale nič také. Tam, kde bolo jazero, nie je vôbec nič- jednoducho nič, rozumiete?´"

Hlavným hrdinom príbehu, ktorý nikdy neskončí, je dvanásťročný chlapec menom Bastián Baltazár Bux. Ako nám už anotácia povedala, Bastián nepatrí medzi najobľúbenejších a najchytrejších žiakov. Je tichý, skromný a najradšej sa zdržiava na miestach, kde nikoho niet. Jediná kniha však všetko zmení. Začiatkom príbehu sa mi Bastián zdal utiahnutý a možno aj trošku bojazlivý. Niektorých ľudí by možno takýto hrdina veľmi neoslovil, no mňa si svojou povahou okamžite získal- ja sama by som sa nazvala Bastiánom v dievčenskej podobe. Na nič sa totiž nehrá, a aj keď vie, že svojím nekonečným vymýšľaním príbehov ide každému na nervy, a len ho za to vysmievajú, kašle na to. Ako dej napreduje a Bastián začína chápať, že kniha nie je tou, za ktorú sa vydáva, spoznávame ďalšiu chlapcovu vlastnosť, a to ochotu pomôcť. Jeho túžba byť nápomocný vyvrcholí, keď detská kráľovná potrebuje nové meno a on sám sa ocitne vo Fantázii. A práve tu sa začína najväčšie dobrodružstvo v jeho živote... Čím viac želaní, tým lepšia a krajšia bude Fantázia. Teda, aspoň to si na začiatku myslel. Bastián sa však postupom času stáva arogantným a sebeckým mladíkom, čím sa mi na určitú dobu sprotivil. Prečo? To si budete musieť prečítať. Ďalšou z hlavných postáv, ktoré spisovateľovi naozaj vyšli, je lovec Atrej. Chlapec z rodu zelenokožcov je rovnako ako Bastián (aspoň na začiatku) skromný a dobrosrdečný. Ani ťažká úloha, ktorú mu zverila sama detská kráľovná, ho neodradila od záchrany Fantázie. Celý čas, ako som knihu čítala, som Atrejovi v záchrane fantazijného sveta držala palce (napriek tomu, že som videla film).Dobrota, odvaha a čestnosť zahrali na moje city. Podobne to bolo aj pri drakovi šťastia, Falkovi. Toho som milovala od prvej stránky. Dodával príbehu to pravé orechové. Niekto má problémy, alebo si nevie rady? BUM! Záchranca Falko. :D Ak hľadáte niekoho sympatického a neprestajne veselého, Falko je pravou voľbou.

" Všetko sa len raz odohrá, no musí sa stať príbeh každý.
Cez polia, lúky, pohoria rozveje ma a zmiznem navždy..."

Prečo áno?
Nekonečný príbeh je dokonalou voľbou pre každého, kto rád sníva. Kniha vás zoberie do neobjaveného sveta, plného kameňožrútov, drakov šťastia a nespočetného množstva želaní. Autor sa pekne pohral s názvami jednotlivých miest a bytostí Fantázie. Veľké plus sú vierohodné postavy- dvanásť ročný sa správa ako dvanásť ročný. To znamená, že plače, keď ho niečo mrzí a kričí, keď sa mu niečo nepáči. Žiadne vyumelkované city. Za ďalšie pozitívum považujem zaujímavé prevedenie vnútrajška knihy. Text je písaný dvojfarebne- červenou, keď sa hovorí o Bastiánovi a modrou, keď sa hovorí o Atrejovi. Po zhliadnutí filmu som sa obávala, či sa nestratím v prelínaní dejov, no vďaka tomuto som nemala najmenší problém. Čerešničkou na torte bol pre mňa obal knihy. Prebal je modrý, pod ním je kniha medenočervená. Presne ako písmenká. Dokonalé.

Prečo nie?
Maličké chyby si všímať nebudem, oboznámim vás rovno s tými najväčšími.. Prvá vec, ktorá mi na príbehu vadila, boli siahodlhé nepotrebné opisy. No vážne, načo potrebujem vedieť, ako vyzeral každý centimeter štvorcový povrchu zeme, trávy, oblohy atď.? Niekedy som dokonca mala problém si danú vec alebo osobu predstaviť. Ďalší bod strhávam za správanie hlavného hrdinu, Bastiána. Ako som už spomínala v opise, časom sa z neho stal rozmaznaný fracek. Všetko muselo byť podľa jeho predstáv, a ak nie, rozkričal sa a nadával na všetkých okolo. Jeho zúrivosti sa nevyhli ani Atrej a Falko, ktorí mu chceli pomôcť. Nuž, boli v zlom čase na zlom mieste. A čo je vážne škoda, Bastián sa takto správal od polovice knihy až do konca. Našťastie sa potom spamätal, hoci svoju povesť nezachránil. Aspoň podľa mňa...

Hodnotenie: Ak očakávate, že kniha bude rovnaká ako film, z časti máte pravdu. Je to tak, ale len do polovice knihy. Čo príde potom (a že je to naozaj veľkolepé potom), si musíte prečítať sami. Moje konečné hodnotenie je 4/5. Keby nebolo Bastiánovho drzého správania a dlhých opisov, kniha by získala plný počet bodov, pretože je vážne úžasná. Určite sa k nej niekedy vrátim.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára