sobota 23. apríla 2016

Klasika X novodobá literatúra



Pri čítaní knihy Deti kapitána Granta sa mi v hlave vynorila otázka. Je na tomto svete vôbec ešte niekto, kto číta klasiku? Väčšina kamarátov, alebo ľudí všeobecne, obľubuje najmä novodobú literatúru. Je to preto, že dnešní autori píšu originálnejšie a zahrňujú do svojich diel dnešné problémy, alebo je v tom niečo iné?
Dnes sa už takmer nikto nepozastaví nad starými dobrými dielami ako Alica v krajine zázrakov od Lewisa Carrolla, Sherlock Holmes od Arthura Conan Doyle či Cesta do stredu zeme od Julesa Verna. Všetci títo autori boli ešte pred pár rokmi veľmi obľúbení. Nebolo človeka, ktorý by nepoznal Alicu a jej dobrodružstvá v krajine zázrakov. Dnes ich sláva pomaly upadá a knihy ležia zaprášené niekde na povale, čakajúc na svojich ďalších čitateľov. Dočkajú sa?
Ak by ste sa ma pred 3 rokmi opýtali, kto je to Jules Verne, odpovedala by som vám niečo takéto: "Ehm..veď ten..no, ten čo napísal Cestu do stredu zeme. Či?" Áno, aj takéto boli moje začiatky s týmto autorom. Ledva som poznala jeho meno, nie ešte knihy. Ľudia sa ale menia. Dnes patrí Jules Verne k mojim najobľúbenejším autorom a ak by ste sa ma opýtali na niektoré z jeho diel, s radosťou vám o ňom porozprávam. Lásku k jeho knihám odštartovala práve Cesta do stredu zeme. Po prečítaní poslednej stránky som ostala nemo civieť na stenu, pýtajúc sa sama seba, čo budem teraz robiť?

 Odpoveď bola jasná: ďalšie knihy od tohto autora! Tak som postupne prečítala aj Cestu okolo sveta za 80 dní, Tajuplný ostrov, 5 týždňov v balóne, Deti kapitána Granta... Zálusk mám aj na 20 000 míľ pod morom. Možno si poviete, že mi preskočilo, no život bez týchto kníh si neviem predstaviť. Autor píše tak originálnym spôsobom, že máte pocit, akoby ste príbeh prežívali priamo s hlavnými postavami. Druhou vecou, na ktorú nedám dopustiť, je istá dávka informácií. Ak sa spomína nejaké miesto, autor vám čo-to porozpráva o jeho minulosti. A to je práve rozdiel medzi originálom knihy, kde sa vyskytujú historizmy a náučný text, a voľným prerozprávaním, kde niečo takéto nenájdete.
Na záver by som chcela povedať, nech vás neodradí to, že je kniha trošku staršia. Vyskúšate niečo nové a možno k nej zahoríte rovnakým citom ako to bolo u mňa. Nikdy neviete, čo vás čaká.
Ak ste už nejakú tú klasiku prečítali, ako sa vám páčila? Alebo sa na ňu len chystáte?

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára