sobota 23. apríla 2016

Simon Snow, Baz a Fanúšička!

Autor: Rainbow Rowellová
Názov: Fanúšička
Počet strán: 400
Vydavateľ: Ikar
Rok vydania: 2015
Jazyk: slovenský
Oficiálna anotácia:
Cath je fanúšička seriálového hrdinu Simona Snowa.
Jasné, celý svet zbožňuje Simona Snowa... Ale Cath je fanúšičkou celý svoj život a je v tom fakt dobrá. So sestrou dvojčaťom Wren sa ešte ako deti ukryli v Simonovom svete a pomohlo im to zvládnuť matkin odchod. Čítanie. Druhé čítanie. Vypisovanie na fanúšikovské fóra, písanie fanfiction, prezliekanie sa za postavy na každú filmovú premiéru. Cathina sestra už z fandomu vyrástla, ale Cath to nedokáže. Ani nechce. Obe sestry majú osemnásť a idú na výšku. Wren nečakane vyhlási, že nechce v internáte bývať s Cath, aby bola nezávislejšia. Dvojčatá sa rozdelia a Cath je vydaná napospas namosúrenej spolubývajúcej a jej očarujúcemu frajerovi. Jej profesorka si myslí, že fanfiction je koniec civilizácie, a pekný spolužiak sa chce rozprávať iba o slovách... Popri tom všetkom sa Cath ustavične bojí o milujúceho, no zraniteľného otca, ktorý ešte nikdy nezostal sám. Otázka znie: Zvládne to Cath? Dokáže to, aj keď ju Wren nebude držať za ruku? Je pripravená žiť vlastný život? A chce vôbec vykročiť vpred, ak to znamená, že musí opustiť Simona Snowa?

"Nie je nič úžasnejšie ako vytvoriť niečo z ničoho. Vytvoriť niečo zo seba."

Postavy:
Hlavnou postavou tohto výnimočného príbehu je osemnásťročná Cath, ktorá si toho napriek pomerne nízkemu veku zažila až-až. Odchod mamy ju poznamenal viac, ako si dokáže pripustiť- odmieta sa stretávať s novými ľuďmi a zámerne sa vyhýba miestam, kde je väčší dav. Treba však priznať, že práve táto jej vlastnosť bola dôvodom, prečo si ma k sebe pripútala. Aj keď nesrší optimizmom a nevyhľadáva párty, prischne vám k srdcu. Osobne som ocenila láskavosť, úprimnosť a ohľaduplnosť hlavnej hrdinky. Rešpekt autorke za to, že dokázala vytvoriť takúto postavu bez toho, aby jej správanie pôsobilo umelo. Cath je jednou z mála postáv, s ktorými som sa dokázala takmer úplne stotožniť. Či už ide o písanie, alebo lásku ku knihám...
Spolubývajúca Reagan si ma istým spôsobom tiež získala. Zo začiatku som si nebola istá, ako ju mám vnímať. Ku Cath sa správala dosť drsne a odsúvala ju nabok. Moje pocity boli zmiešané. Chvíľkami som mala chuť Reagan zaškrtiť, inokedy zasa objať. Nikdy som nevedela, čo od nej čakať a ako reagovať na jej drsňácke manévre. Napriek všetkému jej ale na Cath záležalo.
Spolu s Reagan sa do internátnej izby dovliekol aj vidiecky chalan Levi. Božský výzor, ale čo srdce?
Od prvého momentu ako sa v knihe objavil, som vedela, že zohrá dôležitú úlohu. Musela som sa ale preniesť cez ten jeho úškrn a večné podpichovanie. A občas príliš vysoké sebavedomie. Postupom deja som si ho obľúbila, ale ako to už býva, nič netrvá večne. Levi spravil chybu, ktorú mu síce Cath odpustila, no ja na to nezabudnem... Zvyšné postavy boli takisto dobre prešpekulované. Zapadali do deja a vytvárali pocit pohodovej atmosféry. Síce mi Cathina sestra Wren občas so svojim detinským správaním šla poriadne na nervy, predýchala som to.

"´Chýbaš mi.´
´Hlúposť,´ povedala. ´Veď sme sa videli ráno.´
´Nejde o čas.´ Bolo počuť, že sa usmieva. ´Ale o vzdialenosť.´"

Prečo áno?
Po knihe som siahla práve kvôli originálnemu nápadu. Ihneď ako som si prečítala anotáciu, vedela som, že musí byť moja.Zaujal ma hlavne námet- dievča, ktoré zbožňuje Simona Snowa a píše fanfiction. Fanúšička bola moja premiéra, čo sa spisovateľky týka. Trošku som sa obávala, či ma bude baviť, keďže veľmi nie som na ľúbostné knihy a radšej siahnem po fantasy. Moje obavy boli úplne zbytočné. Síce sa tu vyskytlo pár romantických scénok, ale ku podivu mi to vôbec nevadilo. Celé dielo je písané neskutočne ľahko, čítanie vám pôjde raz-dva. Ja som knihu prečítala za necelé dva dni. Za obrovské plus považujem úryvok z kníh o Simonovi Snowovi, ktorý nasledoval po každej kapitole. Dostala som tak šancu zistiť, prečo Cath tak Simona zbožňuje.
Musím sa priznať, že ma dosť zaujala aj obálka (nesúď knihu podľa obalu). Cath sediaca na písmenkách názvu knihy a pri nej stojaci Levi (je to on, že?). K tomu roztomilý obrázok Simona a Baza. Krásne!

Prečo nie?
Aj keď sa mi kniha naozaj páčila, mala jednu chybu ( ale len maličkú). Leviho správanie na párty uňho doma. Viem, že nikto nie je dokonalý, no to, čo urobil, ma dostalo. Byť na mieste Cath, jednu mu vrazím. Ale nechcem spoilerovať... Ďalšou vecou, ktorá mi vadila, bol koniec. Prišlo mi, že autorka už chcela mať písanie rýchlo za sebou. Niektoré veci neboli domyslené a celkovo kniha skončila...divne? Najlepšie asi bude, ak poviem, že neskončila.
Viem, že to s príbehom nemá nič spoločné, ale zážitok z čítania mi kazili občasné štylistické chyby- väčšinou vynechané písmenko.

Hodnotenie:
Moje konečné hodnotenie je 4.5/5. Fanúšičku odporúčam každému, kto rád sníva a verí v pravú lásku.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára