sobota 23. apríla 2016

Duchovia na vzostupe!

Autor: Maureen Johnson
Názov: Šialenstvo
Originálny názov: The Madness Underneath
Séria: Tiene Londýna
Diel: 2
Počet strán: 232
Vydavateľ: Ikar
Rok vydania: 2013
Jazyk: slovenský
Oficiálna anotácia: Rory Deveauxová sa po stretnutí s novým Jackom Rozparovačom, ktoré ju takmer stálo život, presťahovala do Bristolu a žije pod starostlivým dohľadom rodičov. Keď jej terapeutka nečakane navrhne, aby sa vrátila do školy vo Wexforde, chytí sa ponúkanej šance. Stretnutie s Rozparovačom ju však poznačilo väčšmi, ako tušila. Stal sa z nej živý terminus - získala moc ničiť duchov jediným dotykom. V Londýne zisťuje, že za jej návratom stoja členovia tajnej policajnej jednotky s názvom Tiene - Stephen, Callum a Boo. Rozparovač síce zmizol, ale v meste sa odohrali ďalšie nevysvetliteľné vraždy. Rory má dôkazy, že spolu súvisia. Dokáže o tom presvedčiť priateľov, skôr ako sa stane ďalší zločin?

"´Kašli na to. ´Potľapkal ma po pleci.
´Som rád, že si späť. Keď si tu, vždy sa niečo deje.´"

Postavy:
Tu sa asi trošku rozpíšem. V prvej časti knižnej série Tiene Londýna mi hlavná postava Rory prirástla k srdcu. Neskutočne som si ju obľúbila, pretože ako som v minulej recenzii spomínala, nehrala sa na hrdinku, ktorá si o sebe myslí, že spasí svet. Dúfala som, že pokračovanie série bude rovnako svižné a hlavná hrdinka nevtieravá. Žiaľ, nedočkala som sa. Názov Šialenstvo presne vystihol moje pocity. Rory totiž neustále poukazovala na fakt, že ju napadol a takmer zabil Jack Rozparovač. Nechávala ostatných, aby ju ľutovali a súcitili s ňou. Mimo iného ma naozaj štvalo, ako sa "vybodla" na školu a nadchádzajúce skúškové obdobie. Neustále sa sťažovala, že skúšky neurobí a nedokončí školu. No povedzte, je toto normálne? Ak viem, že som pozadu a nedokončím ročník, nevešiam to na nos každej živej bytosti, ktorá prejde okolo. Najviac mi ale vadilo, že sa preceňovala ako Terminus. Áno, znie to divne. :D Ale keď si prečítate prvý diel, budete v obraze. Za každú cenu sa snažila pomáhať a do všetkého sa starala. Istý odstup k nej zo začiatku prechovával aj Stephen. Mimochodom, myslím, že som zaľúbená. :D Práve Stephen bol dôvod, prečo som knihu nezavrela a neodložila naspäť na poličku. Hneď ako sa jeho postava v deji objavila, vedela som, že poriadne zamieša kartami. Páčilo sa mi, ako Rory vždy na rovinu povedal, čo si o jej plánoch a konaní myslí.. Nuž, život (Stephen) je občas krutý. Myslím si, že práve on ako charakter dosiahol v knihe najväčšiu zmenu. Začiatkom tichý a utiahnutý, neskôr starostlivý a milujúci. Miestami som mala chuť skočiť do deja, objať ho a povedať mu, že všetko bude dobré. Túto úlohu ale nahradil jeho kamoš Callum. Čo ma naozaj mrzí je, že sa v knihe neobjavoval tak často, ako v jednotke. Napriek tomu patrí medzi moje najobľúbenejšie postavy tejto série. Ak ste na dne a neviete, čo ďalej, Callum vám zaručene zdvihne náladu. Keď o tom tak uvažujem, mohol by si otvoriť terapeutické centrum. :D To má privádza k myšlienke, že sa v knihe objavila aj takzvaná terapeutka Jane, ktorá svojim pacientom potajme dávala do koláčikov hašiš. Akože WHAT?! :D Ostatné postavy boli tiež podarené, no žiaľ, nemám miesto (ani čas) na ich podrobné opisy.

"´Rory!´ skríkol Stephen. Čosi sa mi dotklo chrbta. Bolo to ako mohutný závan studeného vetra. Po chrbte mi prebehol mráz. Nemohla som sa pohnúť ani prehovoriť."

Prečo áno?
Veľkou výhodou tejto knihy je, že ak ste náhodou nečítali jednotku, nejako extra to neprekáža (až na ten terminus). Rory postupne vysvetľuje, čo sa jej stalo a aký to malo dopad na jej doterajší život. Kniha sa (rovnako ako prvý diel) rýchlo a ľahko číta. Je písaná neuveriteľne svižne, ani sa nenazdáte a budete na konci. Obrovským plusom pre mňa boli občasné poznatky o miestach, ktoré hlavná hrdinka opisovala. Napríklad keď potrebovala mapy starého Londýna- dozvedela som sa, čo sa dnes na danom mieste nachádza, ale aj čo tam bolo v minulosti. A samozrejme by som to nebola ja, keby som si spomínané miesta hneď nenašla na Google Maps. :D Pri vyberaní knihy svoju úlohu zohrala aj obálka. Upútala ma svojou tajomnosťou. Dievča v šatách z minulých storočí beží uprostred nádvoria, a všade naokolo vládne noc. Okrem toho je knižka pomerne malá, takže ju môžem hocikde šupnúť. Hoci aj pod lavicu počas hodiny.

Prečo nie?
Najväčším mínusom celého príbehu bola otravnosť, nerozhodnosť a príliš vysoké sebavedomie hlavnej postavy. Tri vlastnosti, ktoré na knižných hrdinoch neznášam a kvôli ktorým by som vraždila. Napriek tomu, že bol príbeh originálny a ľahko sa čítal, zážitok mi kazila práve Rory. Občas bola taká naivná, že som sa zmohla len na zhrozený výraz. Inokedy mi úplne unikala podstata deja... Za ďalšie negatívum považujem začiatkom odfláknuté rozhovory. No vážne, koho by bavilo čítať veci typu Ako sa máš? Dobre, ty? Tiež dobre. Zájdeme na večeru? Dobre. Dáš si špagety? Jasné. ??? Nemala som ďaleko k tomu, aby som knihu odložila a udierala sa vankúšom do tváre. Našťastie sa autorka spamätala a začala písať trošku dynamickejšie.

Hodnotenie:
Knihu hodnotím na 3,8 /5. Štyri body sú veľa, tri a pol zasa trošku málo. Ak si ale odmyslím veci, ktoré mi vadili, kniha naozaj stojí za prečítanie.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára