sobota 23. apríla 2016

Po stopách vraha!

Autor: Tamina Berger
Názov: Dotyk smrti
Originálny názov: Frost Engel
Počet strán: 224
Vydavateľ: Fragment
Rok vydania: 2014
Jazyk: slovenský
Oficiálna anotácia:
Sedemnásťročná Theresa neverí, že jej najlepšia priateľka Júlia spáchala samovraždu alebo mala nehodu. Je si istá, že na moste, z ktorého podľa polície spadla alebo skočila, nebola sama. Niekto bol s ňou - a strčil ju.
No kto? Žeby záhadný Leon, ktorý Júliu prenasledoval na každom kroku? Theresa začne pátrať na vlastnú päsť a zistí veci, o ktorých by azda radšej nevedela...

"Už sa nebudem schovávať, nedám sa ničím zotročovať- aspoň väčšinu času nie. Theresa mi určite pomôže. Nemusím byť na všetko sama. Spečatené a podpísané. Od tejto chvíle."

Postavy:
Hlavná hrdinka Theresa vo mne od začiatku vzbudzovala pocit úprimnej a oddanej priateľky. Keď sa dozvedela, že jej kamarátka je mŕtva/niekto ju zavraždil, bezhlavo sa vrhla naproti nebezpečenstvu a na vlastnú päsť sa pokúsila odhaliť vraha. Za to jej patrí môj obdiv. Väčšina z nás by sa jednoducho zmierila (alebo sa aspoň pokúsila zmieriť) s tým, že človek, ktorého sme tak milovali, už viac nie je medzi nami. No Theresa nie. Neprestala s bádaním ani po tom, čo jej polícia oznámila, že šlo o nehodu. Obdivovala som jej vytrvalosť, ktorá bola mimochodom jednou z Theresiných silných stránok. Jednoducho sa zatla a šla za svojim cieľom. Okrem iného bolo naozaj zaujímavé sledovať, ako si poradila s maminými alkoholickými náladami a dokázala sa postarať o seba aj o mladšiu sestru.
Ďalšou hlavnou a tak trošku záhadnou postavou je Leon. Utiahnutý a odmietavý chalan, ktorý sa snažil nenápadne sledovať svoju vyvolenú a zároveň maskovať svoj strach. Zo začiatku príbehu som mu nevedela prísť na chuť. Kedykoľvek sa v deji objavil, pokrčila som nosom a v mysli sa mi vynáralo iba bla, bla, bla... Ako dej napredoval a napätie sa stupňovalo, bola som nútená zmeniť svoj postoj voči tomuto týpkovi. To, ako sa snažil ochrániť Theresu, pomáhal jej a nakoniec sa jej zveril so svojím najväčším strachom, na mňa urobilo obrovský dojem. Na nič sa nehral. Jednoducho bol sám sebou.
Ostatné postavy v príbehu, či už Theresina sestra Corrina alebo jej mama, boli takisto dobre prešpekulované. Autorka si naozaj dala záležať na tom, aby postavy pôsobili vierohodne. Správanie zodpovedalo veku danej osoby, jednoducho nič umelé.

"´Dobré ráno,´ ozval sa Leonov hlas.
´Čo môže byť na ráne dobré?´ zamumlala som.
´To si každý deň taká milá? Aby som vedel, na čo sa mám v budúcnosti pripraviť...´"

Prečo áno?
Musím povedať, že táto kniha vám naozaj zmení pohľad na svet a poprehadzuje rebríček hodnôt. Do čítania som sa pustila s pocitom, že pôjde o tradičný triler. Teda nejaká tá zaujímavá či menej zaujímavá zápletka, nebezpečenstvo atď. Nikdy by mi nenapadlo, že sa z knihy vykľuje toto (myslené v dobrom). Keďže dielo patrí medzi literatúru Young Adults, láska a problémy tínedžerov nesmú chýbať. Vďaka napínavejšiemu príbehu ani nestihnete nezaregistrovať miestami príliš sladkastú romantiku. Za to som autorke nesmierne vďačná. Nemám totiž to v obľube knihy, kde každý vtáčik šteboce a všetci sú až po uši zamilovaní. Uf!
Za veľké plus považujem prelínanie dejov, teda hlavná dejová línia s úryvkami z Juliinho denníka. Dostala som tak možnosť nakuknúť do hlavy Thresinej kamarátke a čo-to o nej pozisťovať. Veľkou výhodou takéhoto prelínania je, že ak vás jedná časť začne nudiť, druhá vám to bohato vynahradí. Treba podotknúť, že obálka knihy tiež nie je na zahodenie. Tmavý obal a v pozadí na prvý pohľad neviditeľné ornamenty. Krása!

Prečo nie?
Musím vás upozorniť: knihu nečítajte, keď máte depky. Úryvky z Juliínho denníka sú miestami dosť depresívne. Opisuje, ako našla mŕtvolu a čo sa jej odvtedy preháňalo hlavou. Ako sa bála výjsť medzi ľudí a ako to všetko vnímala... Dosť drsné. Tiež mi dosť vadilo, ako sa Theresina mladšia sestra snažila príliš rýchlo dospieť. Viem, že žijeme v 21. storočí, no túžba dať chlapcovi všetko, čo chce (všetko!), je v štrnástich rokoch trošku choré.

Hodnotenie: Moje konečné hodnotenie tejto knihy je 4/5. Originálne napísané, no ako som už spomenula, Corrina!

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára